Zoeken in deze blog

zondag, december 08, 2013

Mijn favoriete doordeweekse ontbijtjes..


Hoewel ik ze tegenwoordig oversla, ben ik dol op ontbijtjes.. (ik eet ze nu gewoon in de middag hoor). Bij deze een overzicht van mijn favoriete doordeweekse ontbijtjes

Havermout
Het ontbijt waar ik het meest voor koos: havermout met melk, soms met toevoegingen als rozijnen, kaneel en/of kokos. Een super vullend, voedzaam en heerIijk ontbijt. Ik schreef hier al over en eet het tegenwoordig dus niet meer als ontbijt, maar wel als lunch of tussendoortje. Sinds de  ‘voedselzandloper’ is het helemaal hot (ik las zelfs dat als Kris Verburgh ergens exposure heeft, de Quaker fabriek overuren draait), maar eigenlijk is het heel ouderwets: havermoutpap. Pap noemt niemand het, maar typ oats in op instagram of pinterest en je ziet wat een comeback deze graan heeft gemaakt. 

Voedingswaarden
Calorien 388
Koolhydraten 51
Vet 14
Protein 17

Kwark
Ik geloof dat de meeste mensen kiezen voor yoghurt, maar ik ga absoluut voor magere kwark. Ik houd van de smaak en een groot voordeel: het bevat meer proteïne dan gewone yoghurt. Mijn twee favoriete variaties:
- Meng 300 gram kwark met 100 ml 0% vanille yoghurt. Soms voeg ik ook nog wat Griekse yoghurt toe, iets minder mager maar wel lekker romig. Voeg 20 gram ontdooide frambozen en 20 gram ontdooide blauwe bessen uit de diepvries toe. Ik eet de kwark met 45 gram zelfgemaakte granola. Voor nog meer proteine: voeg 1 schepje whey toe.
- Doe 300 gram kwark in een bakje. Voeg twee eetlepels ricotta toe en 20 gram ontdooide bosbessen. Bestrooi met 20 gram grof gehakte ongezouten noten. 

Voedingswaarden
x 451/362
Koolhydraten 33/19
Vet 21/17
Proteine 28/32

Boterhammen
Heel simpel eigenlijk: 2 lekkere belegde boterhammen (pain de bastille van de AH bijvoorbeeld, maar nog liever van de bakker). ’s Ochtends prefeer ik zoet boven hartig dus kies ik meestal voor pindakaas (met stukjes noot uiteraard), duo penotti , extra donkere hagelslag (de ruijter heeft nu een royale variant: extra groot en extra puur) of crunchy speculoospasta.

Voedingswaarden
Calorien 394
Koolhydraten 36
Vet 22
Proteine 13


Ik lees tegenwoordig vaak over ontbijtjes met quinoa. Dat heb ik dus laatst geprobeerd. Het was wel ok, maar ik moet zeggen dat ik er niet kapot van was. Dat is denk ik vooral te wijten aan het feit dat ik niet super dol ben op de smaak van quinoa. Ben je dit wel, dan is dit ontbijt een aanrader. Bereid 30 gram quinoa volgens de aanwijzingen op de verpakking. Meng dit met 50 gram yoghurt en 50 gram griekse yoghurt. Voeg 10 gram geschaafde amandelen, een handje gewassen aardbeien en 10 gram geraspte kokos toe.

Voedingswaarden
Calorien 380
Koolhydraten 31
Vet 22
Proteine 16



Geen opmerkingen: