Zoeken in deze blog

donderdag, december 12, 2013

Pindakaas-chocolate-chip-havermoutkoekjes (misschien wel de lekkerste koekjes ooit)


Soms lukt het maar niet om het perfecte recept te vinden. Mijn oplossing, die ik ook al eerder deelde: combineren van verschillende recepten om op die manier jouw eigen perfecte creatie te creeren. Bij koekjes is het dan wel zaak even op de verhoudingen te letten. Bij het ene koekje steekt dit wel nauwer dan bij het andere. Dit koekje is wat dat betreft een makkelijke. Het is niet een echt deeg, maar een simpele mix van ingrediƫnten, waardoor dat ene grammetje van het een of ander geen verschil maakt.

Deze mix en match van bestaande recepten (ik weet niet eens meer welke), was zeer zeer geslaagd. Sterker nog, dit koekje is misschien wel een van de lekkerste koekjes die ik ooit gemaakt heb. Waarom? Omdat het mijn favoriete zoete ingredienten combineert: havermout, pindakaas en chocola. Hoe kan dat nou niet lekker worden. Het werden er nogal veel, dus ik heb veel uit kunnen delen.. en iedereen was het met me eens.

Ingrediƫnten (voor ongeveer 40 koekjes)
90 g havermout (of –vlokken)
180 g bloem
190 g boter
115 g kristalsuiker
70 g extra pure chocolade, in kleine stukjes
15 g basterdsuiker
1 ei
snuf zout
1 theelepel bakpoeder
180 g pindakaas met stukjes noot

Bereiding
Verwarm de oven voor op 190 graden C. Meng de boter met de suiker en het ei en voeg tot slot de pindakaas toe. Zeef de bloem en meng met het bakpoeder en zout. Doe de twee mengsels bij elkaar. Roer de havermout erdoor (niet te lang want de vlokken moeten nog een beetje heel blijven). Meng tot slot de chocolate chips erdoor. Maak met je handen of met een lepel kleine hoopjes. Leg deze op een met bakpapier beklede bakplaat. Laat wat ruimte ertussen want de koekjes lopen nog wat uit. Druk ze een klein beetje plat met een spatel. Bak de koekjes in ongeveer 10-15 minuten tot ze goudbruin zijn.

Laat afkoelen op een rooster.

Let op, deze koekjes zijn uiteraard (zoals bijna alle koekjes) nog zacht als ze uit de oven komen. Echter, ze worden ook niet keihard door de hoeveelheid pindakaas die er in zit. Ze blijven een klein beetje chewy.. mjam.

Voedingswaarden (per koekje)
Kcal: 115
Koolhydraten: 11
Vet: 7
Proteine: 2

Geen opmerkingen: