Zoeken in deze blog

maandag, juni 24, 2013

Trends

Soms ben ik wel benieuwd of krachttraining over 5 jaar bij vrouwen in Nederland nog steeds zo onbekend is als het nu is. Er is wel een groot aantal mannen in Nederland dat aan fitness doet, maar ook dat valt praktisch in het niet bij de populariteit van de sport in de VS. Daar is fitness bijna de norm, je kan het zelfs kiezen als vak op school. De geschiedenis leert dat de VS ons vaak een aantal jaren voor is op het gebied van fitnesstrends. En ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het daar een grote vlucht heeft genomen. Dus het kan niet uitblijven. Anderzijds, blijft het dan wel een stuk langer uit dan bijvoorbeeld het geval was met spinning, of Tae Bo of Yoga. De sportwereld, en de fitnesscultuur zeker, wordt zeer geleid door trends. Al mijn vriendinnen doen ineens aan wielrennen. En iedereen yogaat volgens mij. Waar ik ook opeens veel meer over hoor zijn de Mud Masters (of vergelijkbare evenementen) en bootcamps, het liefst buiten in een centraal gelegen park in je hipste sportpak. 

Een van de grootste fitness trends in de VS momenteel (wellicht al over zijn hoogte punt heen) is Crossfit. Crossfit is een ‘programma’ dat bestaat uit zowel kracht- als conditionele oefeningen, zonder gebruik te maken van toestellen of fitnessapparatuur. Onderdeel van het programma zijn pullups en pushups, maar ook de echte olympische ‘lifts’ (squats, snatches, bench press etc). Dus mijns inziens al een hele grote stap voorwaarts. Mijn persoonlijke kritiek op Crossfit: het gebrek aan visie erachter. Het programma bevat van alles, van fietsen tot touwklimmen tot die olympische lifts, van hardlopen tot touwspringen en gymnastische oefeningen. Maar dan ook rijp en groen door elkaar. Het voornaamste effect: je bent helemaal kapot aan het einde van je workout. Heel fijn natuurlijk, maar om effectief te trainen moet je oefeningen uitzoeken die elkaar aanvullen en die met goede vorm uitvoeren. Als je zorgt dat je elke keer langer, zwaarder of moeilijker kan dan is het helemaal niet perse nodig om aan het einde van je training een bloedtransfusie te ondergaan. Zoals gezegd is het super populair in de States. Als je googelt vind je wel een handjevol crossfit gyms in Amsterdam, maar kan niet echt zeggen dat je er veel over hoort. Ik denk dus toch dat de meeste Nederlandse vrouwen voorlopig niet veel verder komen dan een lesje Bodypump. Maar helemaal onbekend is het niet meer. Volgens mij propaganderen de meeste personal trainers krachttraining al. Dus ik ben benieuwd wanneer het ook hier dé nieuwe fitnesstrend wordt. En als het dan zover is, zijn er een heel aantal trainingsprogramma’s of schema’s die je kan proberen. Ik zal er binnenkort een aantal op een rij zetten.

Geen opmerkingen: