Zoeken in deze blog

zaterdag, juni 29, 2013

Voor bij de soep


Ik hou van lekkere, verse soepjes. Maken én eten. Maar tenzij deze goed gevuld is – met bonen, pasta of rijst – is een soep niet voldoende als avondmaaltijd. Voor mij althans. Dus ik maak er meestal wat bij.  Hieronder tref je een aantal recepten en ideeën van leuke gerechten die heel goed bij een soep passen.

Wrappizza
Deze wrap zag ik eens voorbij komen op 24kitchen in combinatie met een Turkse yoghurtsoep. Rul gehakt heel kort met wat ui en knoflook. Voeg op het laatst wat ras el hanout toe. Besmeer de wraps met welk type tomaten je lekker vindt of in de kast hebt liggen (gepelde of verse tomaten, passata of tomatenblokjes). Verdeel het gehaktmensel over de wrap. Ik deed er wat (in reepjes gesneden) paprika en geitenkaas overheen.

Frittata
Je kan dit maken met praktisch alles wat er nog in de groentela van je ijskast ligt. Ik maak hem regelmatig met courgette. Bak wat ui, knoflook en een in blokjes gesneden courgette. Voeg bijvoorbeeld wat spekjes of champignons toe. Kluts een paar eitjes met een lepel kwark of een scheut melk. Breng op smaak met peper en zout en doe er geraspte kaas bij. Doe het eimengsel bij de courgette in de koekenban en meng direct even kort. Draai het vuur wat lager en doe een deksel op de ban (als je dit niet zou doen zou de frittata niet helemaal stollen). Zodra de bovenkant droog is, is de frittata klaar en kan je hem op een bord laten glijden.


Kaasstengels
Ontdooi een paar plakjes bladerdeeg. Snijd deze in repen. Bestrijk de repen met olijfolie en bestrooi ze met pecorino, rozemarijn en wat verse peper. Draai de repen in spiralen en bak ze in 15-20 minuten in een voorverwarmde oven op 200 graden. Ook lekker als snack.






Bruschetta
Je kent ze ongetwijfeld. Getoaste sneetjes brood met allerhande toppings. Mijn favorieten komen uit het kookboek Ciao Italia van Guy Mirabella, bijvoorbeeld: 'Pams bruschetta met saucijzen, tomaten, olijven en bocconcini'. Deze houd je nog van me tegoed.

Gevuld brood
Ik zag dit brood eens op omyfoodness.com, een echte eyecatcher. Zie voor het recept: http://www.ohmyfoodness.nl/recepten/plukbrood.

'Plukbrood'  van Omf

Gehaktbroodjes
Ook dit is een recept van OmyfoodnessBak vier afbak kaiserbroodjes volgens de aanwijzingen op de verpakking, maar een paar minuten korten dan aangegeven. Rul gehakt met ui, knoflook, peper en zout (naar wens aangevuld met andere kruiden). Vul de - bijna afgebakken - broodjes met het gehaktmengesl. Strooi de kaas er over heen en bak de broodjes nog een paar minuten in de over (tot de kaas gesmolten is).

Geen opmerkingen: