Zoeken in deze blog

donderdag, juli 25, 2013

Motivatie.. of het gebrek er aan

Misschien ligt het aan het warme weer van de laatste tijd of de afleidingen die er mee gepaard gaan, maar ik ben al even op zoek naar motivatie om alles te geven in de sportschool en energie om in mijn training te stoppen. Ik merk dat ik er niet heel veel zin in heb of plezier aan beleef. Daarnaast vind ik het ook niet leuk dat ik mezelf niet echt verbeter . Dat is overigens ook helemaal niet gek, mijn prioriteit ligt nu bij afvallen (met zoveel mogelijk spierbehoud), maar dat heeft onlosmakelijk tot gevolg dat ik in ieder geval niet heel veel sterker word. Dat is dus mijn eigen keus geweest. Het maakt alleen dat de workouts iets minder een kick geven dat ze deden toen ik wel elke keer mezelf verbeterde. Het is ook nooit goed..
Maar dat is toch denk ik niet het enige. Dit fase van programma (Basic Training) bestaat uit 4 onderdelen (I,II, III en IV). Elk onderdeel bestaat weer uit 2 workouts (A en B) die je afwisselt en iedere workout doe je 6 keer. Volg je het nog? Hoewel je je eigen workout mag samen stellen door oefeningen te kiezen uit bepaalde categorieen, lijkt iedere workout wel op de vorige. De categorien zijn iedere workout hetzelfde. En de onderdelen verschillen alleen van elkaar doordat je in de ene meer sets en herhalingen doet en in de ander minder. Verder zijn die in de basis ook hetzelfde. En het is –volgens mij – ook niet de bedoeling iedere keer een nieuwe oefening te kiezen. In principe ga je door als je iets onder de knie hebt of er echt op uitgekeken bent. Wissel je iedere keer ben je ook in 4 weken door alle oefeningen heen. Dus – moet ik toegeven - ik vind het ietwat saai.
Daarnaast ben ik nu al een jaar bezig. Eerst met NROL4W en nu met Supercharged. Ik heb wel rustweken gehad, door ziekte of vanwege vakantie bijvoorbeeld. Maar daar buiten ben ik al een jaar constant bezig met deze schema’s. Dat in combinatie met letten op en bezig zijn met eten, is misschien even te veel.
Wat ga ik hier aan doen? Ik weet het nog niet. Tijdens NROL4W had ik ook zo een moment. Ik vond het niet meer zo leuk en ben bijna gestopt. Dus ergens denk ik dat het misschien een kwestie van tijd is. Heb in ieder geval besloten even iets minder te doen van dit programma. Ik ga even wat andere sportieve activiteiten ondernemen. Wat meer lesjes (ga zeker een keer kickboksen proberen), misschien een bootcamp ofzo en wat rondklooien met gewichten, apparaten en losse oefeningen die ik leuk vind (zonder strak een schema te volgen). Misschien niet het meest effectieve trainingsprogramma, maar wel 1 waar ik nu even behoefte aan heb. De maand september ben ik op vakantie dus ben ik er sowieso helemaal uit. That should do the trick. En anders is daar altijd nog de spreekwoordelijke schop onder de kont.


Geen opmerkingen: