Zoeken in deze blog

dinsdag, juli 23, 2013

Zomerdinertje

Ik schreef vorige week dat ik een dinertje zou koken. Dan is het niet meer dan fair dat ik daar ook even verslag van doe, toch!?

Het was een zomerdinertje voor 8 personen. Op een vrijdag - een werkdag - dus ik wilde het mezelf niet al te moeilijk maken en gerechten kiezen die ik kon voorbereiden of ter plekke nog relatief snel in elkaar kon draaien.

Dit is het geworden:

Voor: gele gazpacho met wijn en feta (voor het recept kan je op de link klikken)
Uit de allerhande (de laatste geloof ik). Eigenlijk ben ik helemaal niet zo dol op gazapcho. Wel op soep, maar die heb ik toch liever warm geloof ik. Voor deze gelegenheid was het wel handig want ik maakte hem een dag vantevoren en hoefde hem alleen maar koel te houden. Deze gele versie was wat anders dan de normale, rode variant en ik vond hem op zich lekker. Zorg wel dat je goed pureert want er zaten nog wat velletjes in van de mais. Ik serveerde er een plukbrood bij. Daarvoor haalde ik een damrakker, een lekker donker brood met een nootachtige smaak dat alleen Amsterdamse bakkers maken.

Hoofd: kipfattee
Dit is een libanees gerecht en is gemakkelijk voor veel mensen te maken. Het recept staat geloof ik ook in het kookboek Casa Moro van Sam en Sam Clark. Ik maakte de kip al een dag eerder klaar. Libanees pitabrood kon ik niet vinden dus ik gebruikte een halve, beetje uitgeholde pide (Turks brood). Ik denk dat het met pita nog lekkerder is. Je kan het brood ook helemaal weglaten als je het wat veel vindt.

Wederom een eyecatcher

Ingredienten (voor 8 personen)
1 kip (ik gebruikte kippendijen)
16 el olijfolie
zeezout en peper
1/2 tl gemalen kruidnagel
5 t knoflook in plakjes
2 kaneelstokjes
2 bl gepelde tomaten
300 g basmatirijst
75 g boter
1/2 ui in ringen
1 blik kikkererwten (400 g)
450 ml water
2 aubergines, in blokjes en gemengd met zout
knapperig pitabrood
500 g griekse yoghurt ((met 1 t knoflook en zout)
8 el grof gehakte peterselie
75 gram pijnboompitten




Bereiding
Verwarm de oven voor op 220 gr. Wrijf de kip in met 2 el olijfolie, zout en peper, gemalen kruidnagel. Braad de kip. Laat rusten. Maak van het braadvocht met 150 ml water jus. Neem het kipvlees van het bot zodra het voldoende afgekoeld is. Snijd het in stukken en houd het warm. Verhit 5 el olijfolie en bak de knoflook lichtbruin. Voeg 1 kaneelstokje toe met de tomaten (uitgelekt en fijngeprakt). 30 Min zachtjes doorkoken en op smaak brengen met zout en peper. Warm houden. Schenk zoveel warm water (met zout) op de schoongespoelde rijst dat het onderstaat. Laat 30-60 minuten weken. Smelt de boter en bak de ui en 1 kaneelstokje 10-15 min tot de ui goudgeel is. Zet pan apart. Zet ongeveer 15 min voor je gaat eten de pan terug op het vuur. Laat de rijst goed uitlekken en roer hem door de ui. Bak de rijst al roerend 1 min. Doe het water ( of kippenbouillon) met de kikkererwten (uitgelekt) erbij met ca 1 tl zout.. Dek de bovenkant af met vetvrij bakpapier of alumiumfolie en leg de deksel op de pan. Laat 5 min goed doorkoken, temper het vuur naar laag en kook alles nog 5 min. De rijst moet dan gaar zijn, maar kan zonder problemen nog 15 min blijven staan. Spoel het zout van de aubergineblokjes en dep ze droog. Laat 8 el olijfolie heet worden en bak de blokjes gaar en bruin. Dan alles stapelen op een 1 of 2 grote schalen. Alles moet heet zijn behalve het pitabrood en de yoghurt. Begin met brood, dan rijst, de kip met het braadvocht (ca 5 el), aubergine, tomatensaus en de yoghurt. Tot slot peterselie en pijnboompitten.

Na: warm krentebrood met chocolade en mascarpone
Een machtig, maar o zo heerlijk nagerecht. De combinatie van het warme brood met de gesmolten, beetje bittere chocola en de koude lichtzoete mascarponeroom is echt hemels. De Foto is niet heel flatteus, maar alle bordjes waren achteraf leeg... moet ik het nog een keer zeggen? Het was echt zo lekker :)!! We hadden nog wat van de mascarponeroom over, dat aten we de volgende dag met aardbeien en poedersuiker.

Ingrediƫnten (voor 4 personen)
2 eieren
2 el suiker
250 gr mascarpone
4 sn krentebrood (evt met spijs)
2 repen pure chocola
cacao

Bereiding
Splits de eieren. Klop dooiers met 2 el suiker dik en cremig in 10 min. Spatel de mascarpone er doorheen. Klop in een schone kom de eiwitten stijf en roer dit luchtig door de room. Kan afgedekt een dag bewaard blijven. Oven op 225 gr verwarmen. Sneetjes diagonaal doorsnijden en op een rooster leggen. Op elk een stukje/reepje chocola leggen. In oven in 5 min zacht laten worden. Op elk bord twee stukjes brood leggen, een lepel (of meer) room erbij en er cacao over strooien. Rest room er apart bij geven.

Geen opmerkingen: