Zoeken in deze blog

vrijdag, augustus 16, 2013

Dus ik sta in de krant!

Mensen die de NRC.next lezen, zijn hier wellicht al van op de hoogte, maar mijn ingezonden brief aan de NRC is afgelopen maandag gepubliceerd. Sta mij toe om hier even een korte achtergrondschets te geven.

Twee weken geleden interviewde NRC next de eigenaren van de nieuwe sla-bar in Amsterdam. Geïnspireerd door het boek 'de Voedselpiramide' gaven zij in het interview aan dat zij van mening waren dat mensen niet elke dag brood zouden moeten eten. Deze opmerking, irriteerde mij al een beetje, dit is onzin, maar vanwege andere verplichtingen had ik toen niet de mogelijkheid om hierop een reactie te schrijven. Echter, vorige week kwam deze opmerking weer terug in de krant in de vorm van een factcheck. De bewering dat wij niet elke dag brood moeten eten werd gecheckt op zijn (feitelijke) waarheid. De conclusie die de krant trok, was dat de uitspraak niet te viel te checken.

Om het zacht te zeggen, ik was het hier niet mee eens.

Ik besloot dan ook een reactie te schrijven aan de krant, puur omdat ik vind dat een landelijk dagblad zulke verregaande uitspraken niet moet doen. De Nrc draagt een grote mate van autoriteit met zich mee en deze uitspraken zullen daarom door veel mensen als waar worden aangenomen. Dat vind ik zorgelijk (zie voor het waarom de tekst van het artikel) dus vandaar mijn email. Na deze te hebben verstuurd kreeg ik leuke reacties van de redactie, de schrijver van het artikel reageerde zelfs, met de mededeling dat ze de brief in het archief zouden houden. Vond ik prima, het ging mij niet zozeer om de publicatie. Tot ik vorige week vrijdag te horen kreeg dat ze hem zouden plaatsen naast een andere ingezonden brief. Toch wel heel leuk hoor.

Ok, voor de mensen die willen genieten van mijn '5 minutes of fame' (veel langer duurt het doorlezen niet) hier het artikel!


Geen opmerkingen: