Zoeken in deze blog

zondag, augustus 25, 2013

Proteine pannenkoeken

In het weekend ben ik (zijn wij) van de lekkere, uitgebreide ontbijtjes. Die zijn vaak laat in de ochtend of aan het begin van de middag, want daarvoor wordt er uitgeslapen, gesport, gelezen, gegamed of tv gekeken. Een brunch dus eigenlijk. Dat kan van alles zijn, maar onlangs maakte ik fitnessproof pannenkoeken (laag in calorien, hoog in proteine). Er zijn heeel veel verschillende recepten in omloop, dus het leek mij leuk er twee uit te proberen.

Ricotta whey pannenkoeken (voor 8 kleine pannenkoekjes)
4 eiwit
100 gram ricotta
Links: banaan - Rechts: whey
50 gram magere kwark
1 schep whey proteïnepoeder smaak vanille
Per pannenkoek: 46 calorieën en 6 gram proteine

Banaan ricotta pannenkoeken (voor 8 kleine pannenkoekjes)
2 eieren
10 gram zelfrijzend bakmeel
150 gram ricotta
50 gram magere kwark
(Met dank aan Pauline voor het recept)
Per pannenkoek: 67 calorieën en 5 gram proteine





Bereiding:
Voor beide recepten geldt dat je alle ingrediënten mixt in de keukenmachine (met de hand mengen kan ook, maar dan krijg je wat minder fijn beslag). Verhit een pan. Zodra die heet is draai je het vuur lager en schep je met een lepel drie hoopjes beslag erin (als je het vuur hoog laat staan, worden ze snel heel bruin). Laat het beslag een beetje uitlopen. Als de bovenkant droog is (vrij snel), kan je de pannenkoek omdraaien. Wij aten ze met stroop.




Boven: whey - Onder: banaan

Wat vond ik er van?
Eerlijk is eerlijk, ze smaken niet zoals 'gewone' pannenkoeken. Maar ik vond ze echt lekker. Misschien is het wel meer wat als snack dan als echt ontbijt. De basis van ricotta vond ik echt een vondst. De whey-pannenkoeken vond ik wat te droog en de smaak van het poeder te overheersend. De banaan-pannenkoeken waren heerlijk fluffy, maar ik ben persoonlijk niet heel erg fan van de smaak (of textuur) van een geprakte banaan in dit soort recepten (uitzondering: bananenbrood). Ik vind het wat weeig smaken. Dus ik ga nog een keer een poging doen, maar dan met een mix van beide recepten (minder whey, minder banaan, eiwit en ricotta). En ik doe nog wat meer research. Als ik het perfecte recept vind, laat ik het weten.

Geen opmerkingen: