Zoeken in deze blog

zaterdag, augustus 31, 2013

Ovenschotel met paprika, peulvruchten en gehakt.

Ik weet eigenlijk niet meer of ik honger had toen ik hem ging maken, maar ik had beloofd dat ik hem zou proberen dus dat heb ik gedaan.

Ik maakte de ovenschotel van Onno Kleyn met kikkererwten, linzen, gehakt, paprika en zure room. Het was heerlijk! Volgens Onno is de hoeveelheid ingrediënten genoeg voor 4 personen. Wij aten de hele schotel met zijn tweeën op (mm, misschien had ik toch wel honger). Maar volgens mij is dat ook wel ok als het avondeten is.. toch? 



Ingrediënten (ik paste Onno's recept iets aan)
1 rode ui
1 teentje knoflook, geperst
2 rode of gele puntpaprika's, in reepjes
olijfolie
300 gr. lams- of rundergehakt
mespunt kaneel
1 eetlepel oregano
1 blik kikkerwten (in Onno's versie zitten er 2 blikken in)
1 blik linen
100 ml zure room
50 gr. parmezaanse kaas, een klein beetje geraspt en de rest in plakjes (gemaakt met de kaasschaaf bijvoorbeeld)
20 gr. bloem

Bereiding
Verwarm de oven voor op 200 graden. Fruit de ui, knoflook en paprika in een scheut olijfolie. Voeg het gehakt, kaneel, oregano en peper en zout toe. Braad het half los; er mogen bonkjes in blijven zitten. Doe de uitgelekte linzen en kikkererwten in een niet te grote ovenschaal en verdeel het gehakt er over. Roer de zure room met de geraspte kaas, de bloem en peper en zout glad en verdeel erover. Verdeel de plakjes kaas erover. Bak tot het bruin kleurt, in 15-20 minuten.

Voedingswaarden (per portie = ongeveer de helft van de hele schotel)
Kcal: 620
Koolhydraten: 35
Vet: 25
Proteine: 46

Geen opmerkingen: