Zoeken in deze blog

woensdag, oktober 23, 2013

Fruit is gezond (gek he)



Fruit is gezond

Zoals jullie kunnen lezen stond ik laatst in de krant. Mijn reactie die uiteindelijk leidde tot dat stukje kwam voort uit mijn kruistocht (enige dramatiek is mij niet vreemd) tegen het stigmatiseren van een individueel stuk voedsel of een hele voedselgroep. Nog zo’n ongelooflijk stuk advies waar ik voortdurend geïrriteerd door kan raken, is het afraden van fruit. Je hoort het voortdurend, van fruit word je dik. Of nog zo’n mooie: ‘fruit bevat suiker en daar word je dik van’.

Dat is dus allemaal onzin.

Sowieso wordt je niet dik van een bepaald stuk voedsel, of eten. 1 hamburger maakt je niet dik, net zoals je van 1 blaadje sla niet afvalt. Alles draait om proporties. Waar ik eerder al eens een stuk heb geschreven over thermodynamica en de hoeveelheid calorieën die per dag moet eten, gaat dat ook nu weer op. En zoals altijd, overdaad schaadt, ook met fruit. Op zichzelf bezien bevat een stuk fruit – net zoals al het andere eten – een bepaalde hoeveelheid calorieën. Die calorieën tellen mee voor je dagelijkse behoefte. Wanneer je teveel calorieën eet op een dag, zal je dikker worden. Het maakt voor je lichaam niet uit waar die calorieën vandaan komen. Teveel is teveel. Dus ook van fruit. Wanneer je ervoor zorgt dat fruit een normaal onderdeel van je dieet is (ik bedoel dieet in de brede zin van het woord, dus wat je op een dag eet) is het uitermate gezond.

Fruit bevat voornamelijk vitamine C en een boel vezels. De hoeveelheid verschilt per stuk, maar je kan erop vertrouwen dat met elk stuk wat je eet je een goede hoeveelheid binnenkrijgt. Vitamine C is zo ongeveer de meest bekende vitamine van de hele wereld. Vraag iemand naar de werking en iedereen zal je zeggen dat het goed is voor je weerstand. Vitamine C heeft een antioxiderende werking en verhoogt je weerstand tegen ziekmakers. Vezels heb je nodig voor een goede darmflora en ze zorgen ervoor dat je eten goed wordt opgenomen. Wat overigens geinig is om te zien is dat supplementeren met vitamine C na een bepaald punt, alleen maar negatieve gevolgen heeft. Net zoals met alles in het lichaam is meer niet altijd beter. Sterker nog, teveel vitamine C kan leiden tot hartklachten en een slechtere gezondheid. Eens te meer een bewijs dat individuele stoffen vaak niet leiden tot de aan hen toegedichte magische werking en het beter is om het gehele voedsel naar binnen te werken in plaats van vertrouwen op een individueel deel daarvan. Koffie en cafeïne is eenzelfde verhaal.

Maar wat is er dan zo slecht aan fruit? Waarom heeft dit gezonde voedsel waar mensen (en dieren) al duizenden jaren op vertrouwen dit ineens aan te danken? De slechte eigenschappen lijken met name voort te komen uit de grotere beweging die is er ontstaan tegen koolhydraten. En daarmee tegen suikers. Fruit bevat veel fructose en sommige mensen menen dat dat slecht voor je is. Het zou leiden tot een grotere mate van vetopslag. Met andere woorden, je wordt er dik van. Je voelt het waarschijnlijk al aankomen, ook dit is onzin. Toegegeven teveel fructose is inderdaad niet goed voor je. De algemene consensus lijkt dat je per dag ongeveer maximaal 50 gram fructose kan eten voordat het wellicht gevaarlijk wordt. Al zijn er ook studies waaruit geen schadelijke gevolgen werden waargenomen bij 100 gram per dag. 50 gram lijkt misschien weinig, maar besef wel dat dat meer dan 8 appels zijn. Per dag dus. En dan moet dat ook nog volgehouden worden voor meerdere dagen. Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen meerdere dagen achter elkaar (1 tot 4 dagen kan geen kwaad) die per dag 8 appels weet weg te werken. De richtlijn van het voedingscentrum ‘eet elke dag twee ons groente en twee stuks fruit’ is dus een uitstekend stukje advies.
Een reactie plaatsen