Zoeken in deze blog

woensdag, oktober 16, 2013

Is functionele training functioneel? 4 redenen waarom je niet functioneel moet trainen



Wanneer je ooit wel eens een sportschool van binnen hebt gezien dan ben je ongetwijfeld gestruikeld over de BOSU-ballen, mensen die push ups doen op allerhande verschillende ballen en andere vreemde vormen training (veelal) op instabiele ondergrond. Ook personal trainers zie ik vaak deze oefeningen aanraden aan hun cliënten. Dit type training staat bekend als functionele training omdat je, naast ‘normale’ krachttraining ook moet werken aan je stabiliteit, dat is functioneel. Ofzo…

Misschien moet iemand mij het nog een keer uitleggen, maar ik begrijp het nog steeds niet. In mijn ogen is functionele training, training die je helpt bij een functie van je dagelijks leven. Of nog beter, die je traint door de normale mechanica van je lichaam te verbeteren. Die je dus traint in het verbeteren van (dagelijkse) functies van je lichaam. Bijvoorbeeld traplopen, of door je knieën zakken om iets op te pakken. Allemaal handelingen die je waarschijnlijk dagelijks verricht en die je in de sportschool ook kan doen. Je gaat me niet vertellen dat wanneer je met beide benen op een bosu bal staat terwijl je in je ene hand een dumbbell hebt en in de andere een springtouw dat vertaalt naar een nuttige toevoeging aan je dagelijks leven.

Zaken die wel bijdragen aan een beter figuur, meer kracht en een algeheel sterker lichaam zijn de oude en vertrouwde oefeningen die mensen al jaren doen in de sportschool. Door middels van squats, deadlifts, rows, pressess en bankdrukken, wordt je sterker, zal je meer kracht ontwikkelen en – wie had dat gedacht – moeten alle spieren in je lichaam meewerken om je stabiel te houden. Dus het zijn ook nog eens oefeningen waarbij je je core traint. Geen verrassing dus dat deze oefeningen al jarenlang tot de bouwstenen van elke succesvol programma behoren.

Maar er zijn meer redenen om een duidelijk onderscheid te maken in je schema tussen ouderwetse krachtoefeningen en functionele training.

1.       Als je ‘functioneel’ traint, ontwikkel je minder kracht.  Sterker worden en spiermassa aankomen komt door progressieve overload van je spieren. Door ze te prikkelen met zware gewichten en meerdere herhalingen passen je spieren zich aan. Vaak geldt, hoe zwaarder het gewicht, hoe meer je lichaam zich aan zal moeten passen. Wanneer je hier een paar seconden over nadenkt dan kan je al bedenken dat je op een instabiel oppervlak niet dezelfde gewichten kan gebruiken als op een stabiel oppervlak. Een squat op een bal kan nooit zo zwaar als die op harde vloer. Wanneer je minder gewicht gebruikt, zal je ook minder spieren ontwikkelen. Functionele oefeningen zijn dus niet optimaal voor hypertrofie.
2.       Je verbrandt minder calorieën. Alhoewel het vaak de mensen zijn die fitnessen voor het afvallen die op de Swiss balls hun oefeningen doen, verbrand je er dus minder calorieën mee! Dit komt weer voort uit dezelfde redenering onder punt 1. Doordat je minder massa kan verplaatsen op een instabiel oppervlak, moet je lichaam ook minder hard werken. En wanneer je minder kracht moet leveren, verbrand je ook minder calorieën.
3.       Het is niet optimaal voor je core strength. Een van de belangrijkste redenen om functionele training te doen, is dat het de kracht van je core zou verbeteren. Natuurlijk, doordat je je buikspieren moet aanspannen, train je ze ook. Maar dit is niet optimaal. Veel beter is het om – wanneer je toch je core wil trainen – dit te doen na je krachttraining. Een sessie hanging leg raises of een paar bruggetjes maken, werkt veel beter.
4.       Het is gevaarlijk! Oefeningen met gewicht op een instabiele ondergrond zorgen voor grote risico’s. Doordat je voortdurend bezig bent met corrigeren, is de kans groot dat dit op een gegeven moment niet meer lukt met alle nare gevolgen van dien. Ik heb genoeg mensen (al dan niet uitgeput) van hun ballen zien vallen. Gelukkig heb ik nog nooit een nare blessure gezien, maar ik denk dat dat een kwestie van tijd is. Daarnaast leer je door de oefeningen op deze manier te doen ook niet altijd de juiste techniek aan. Dit kan later weer leiden tot negatieve gevolgen wanneer het gewicht omhoog gaat en een goede techniek een vereiste wordt.

Gelet op bovenstaande punten adviseer ik mensen altijd om de twee typen training te scheiden van elkaar. Wanneer je krachttraining wil doen, doe dat dan. Pak een barbell, laad er wat gewichten op en begin te knallen. Wanneer je je core wil trainen, doe dat dan. Pak een ab Wheel, doe wat bruggetjes, alles zolang je maar je romp moet stabiliseren. Twee dingen tegelijk doen werkt niet. Beter pak je de dingen 1 voor 1 aan en wordt je uitstekend in beiden.

Een reactie plaatsen