Zoeken in deze blog

donderdag, oktober 10, 2013

Paprika's gevuld met gehakt en bulgur


Ik ben denk ik de eerste foodblogger die toegeeft niet erg dol te zijn op quinoa. Ook Jorit is er niet kapot van geloof ik. Ik weet dat het web er bol van staat en het schijnt echt een super food te zijn. Maar ik ben niet overtuigd. Heb het zowel bij het avondeten als bij het ontbijt geprobeerd, maar nee… not my cup of tea. Wat ik wel errug lekker vind: bulgur. Totaal iets anders, I know.. maar het staat naast elkaar in het schap bij de AH en het zijn allebei kleine korrels. Daarom heeft het wel iets van elkaar wel, in mijn ogen dan.

Dus aten wij onlangs deze gevulde paprika’s, die je dus ook heel goed met quinoa zou kunnen maken.


Ingrediƫnten (voor 4 personen)
4-6 verschillende kleuren paprika’s - pas dit vooral aan op basis van de grootte van je maag en van de paprika’s. De kleur deed ik overigens voor het oog, de groene blijven toch het minst lekker of niet!?
400 gram gehakt - wij aten deze hoeveelheid met z’n tween, maar ik weet dat dat iets meer is dan het voedingscentrum – of de Dierenbescherming – je aan zou raden.
250 gram bulgur
30 gram rozijnen
1 halve courgette
Een doosje champignons
50 gram geraspte kaas
Ras el hanout - tegenwoordig bij de AH te verkrijgen
Ui & knoflook
Peper en zout
Eventueel: Griekse of Turkse yoghurt

Bereiding
Verwarm de oven voor op 180 graden. Snij de ui en het knoflook en fruit deze in wat olie. Voeg het gehakt toe. Snijd het kapje van de paprika’s, maak deze schoon en zet ze klaar in een ovenschaal. Snijd de courgette in kleine reepjes en de champignons in plakjes. Voeg dit aan het gehaktmengsel toe. Bereid de bulgur volgens de aanwijzingen op de verpakking. Voeg naar smaak ras el hanout en peper en zout aan het gehakt toe. Voeg als dit klaar is de bulgur en de rozijnen toe. Vul de paprika met het mengsel (verdeel eventueel overgebleven mengsel rondom de paprika’s in de schaal). Verdeel de kaas er over en zet in de oven. Bak in ongeveer 20 minuten, totdat de paprika’s klaar zijn. Serveer eventueel met een lepel Griekse of Turkse yoghurt.

Voedingswaarden (per 1 persoonsportie)
Calorien: 500
Proteine:  32
Vetten: 14
Koolhydraten: 62 

Geen opmerkingen: