Zoeken in deze blog

woensdag, november 06, 2013

Hoe blijf je gemotiveerd?



Zoals de meeste mensen wel weten, is het geen kunst om gemotiveerd te worden. Hoe vaak ben je niet opgestaan met de gedachte ‘vandaag ga ik echt beginnen met X en ik ga het zus en zo aanpakken’. Uiteraard kan je voor X alles wel invullen. Ik twijfel er niet aan dat iedereen daar bekend mee is. Echter, zoals hieronder valt te lezen, is het soms erg lastig om gemotiveerd te blijven en vol te houden op de door jou ingeslagen weg. Eigenlijk best raar, want een paar weken geleden was je nog zo enthousiast en wist je zeker dat je dit voor eeuwig vol zou kunnen houden. Daarom hier een paar nuttige tips om ervoor te zorgen dat de motivatie wel blijft hangen.

1.       Stel realistische doelen
De oplettende lezer ziet hier direct dat ik kies voor het woord ‘realistisch’. Het is uitermate belangrijk dat de doelen die je jezelf stelt haalbaar zijn. Dat betekent niet dat deze niet ambitieus en vergaand mogen zijn, juist wel. Ik houd er wel van als mensen een prachtig einddoel voor ogen hebben en daar vol voor willen gaan. Ik bedoel ermee te zeggen dat de stapjes die je richting dat ultieme einddoel wil zetten, realistisch moeten zijn. Wanneer je weet dat je in een maand maximaal 2 kilo aan spiermassa kan aankomen, moet je niet 3 kilo willen aankomen. Dat ga je toch niet halen en zorgt er alleen maar voor dat je gedemotiveerd raakt. Probeer liever per week doelen te stellen. Een idee kan zijn om per week te proberen 0,5 kilo af te vallen of juist aan te komen. Hierdoor hou je het overzicht en kan je vrij accuraat bijhouden of wat je doet effect heeft.

Dit betekent natuurlijk niet dat je de lat niet extreem hoog kan leggen. Ik wil alleen zeggen dat de weg daar naartoe onderverdeeld moet zijn in kleine stapjes. Niemand springt in een keer op het dak, doe je door te klimmen.

2.       Verbeter jezelf
Fitness is een sport waarbij je het tegen jezelf opneemt. Niemand houdt bij of je vooruit gaat, of je al maandenlang dezelfde kilo’s aan het curlen bent en of je nog steeds moeite hebt om de 10de rep te halen bij het bankdrukken. Helaas zorgt dat er ook voor dat ontzettend veel mensen niet bijhouden wat ze doen in de sportschool. Dat is eeuwig zonde. Iedereen zou namelijk verplicht moeten worden om bij te houden wat je hebt gedaan tijdens het gewichtheffen. Ikzelf train op dit moment 5/3/1 van Jim Wendler en een van zijn overtuigingen is dat het belangrijk is om steesd t streven naar een PR. Ik ben het daar volledig mee eens. Er is niet mooiers dan met een zwaarder gewicht evenveel herhalingen te halen of terug te kijken of de afgelopen maanden en te zien dat je squat 30 kg omhoog is gegaan. Niets geeft een betere boost dan jezelf overwinnen.

3.       Accepteer slechte dagen
Niemand is altijd in staat om alles te geven in de sportschool. Sport is een van de belangrijkste bijzaken in het leven en dat betekent automatisch dat er meer dingen zijn waar je aandacht aan moet besteden. Dingen als weinig slaap, veel stress, niet de mogelijkheid hebben om voldoende te eten en algehele malaise kunnen ertoe leiden dat je gewoon een flutdag hebt. Dat de gewichten onnoemelijk zwaar wegen en je na je warming up al uitgeput bent. Op zulke dagen moet je accepteren dat het minder gaat en doen wat je moet doen. Goed, het was misschien niet de beste trainingsdag ooit, maar dat betekent alleen maar dat het eenvoudiger wordt om tijdens de volgende sessie een PR neer te zetten. Ik heb ook wel eens zulke dagen gehad en concentreerde me toen alleen op het neerzetten van een PR op de bench press. Toen ik daarna rondkeek bedacht ik me dat er maar heel weinig mensen zullen zijn die dag een PR hadden neergezet op een lift. Toen ben ik naar de kleedkamer gegaan en naar huis gefietst.  

4.       Doe wat je leuk vindt
Het lijkt zo simpel, maar het helpt echt. Wanneer je naar de sportschool gaat, probeer dan die dingen te doen die je leuk vindt, of wat je je goed bij voelt. Wanneer je van alle kanten hoort dat ‘cardio niet helpt en je beter krachttraining kan gaan’ maar je van hardlopen gelukkig wordt, wie houdt je tegen? De beste oefeningen in de sportschool zijn de oefeningen die je maandenlang vol kan houden.

Geen opmerkingen: