Zoeken in deze blog

zondag, november 24, 2013

Voortgang


Hoewel ik mijn motivatie helemaal heb teruggevonden en ik ook in de sportschool goed vooruitga (mijn lifts gaan omhoog), ben ik niet helemaal tevreden met mijn voortgang ten aanzien van mijn lichaam. Ik ben na de vakantie wat aangekomen en dat is ook niet gek, aangezien ik toen niet sportte en niet (echt) op mijn eten en drinken lette. Helemaal niet erg want het was immers vakantie en ik was wel even toe aan een dieet/sport-break. Maar nu ben ik al 2 maanden terug en weer fanatiek aan het sporten, fanatieker zelfs dan voor de break. En ik ben weer op mijn eten gaan letten.. dus minder eten, bewustere keuzes maken en mijn eten en drinken tracken op myfitnesspal.com (MFP). 

Op de een of andere manier werkt het niet meer zoals het aan het begin van het jaar werkte, toen ik wel gestaag kilo's - hopelijk vet - verloor. Ik ben niet afgevallen, sterker nog ik ben iets zwaarder. Ook ben ik iets in omvang toegenomen (omdat de weegschaal niet alles zegt, meet ik voortgang ook af met de centimer). En ik voel ook aan mijn kleding. Allemaal niet dramatisch, maar lekker voel ik me er niet bij. 

Ik heb zelf ooit een blogpost geschreven over hoe om te gaan met krachttraining, afvallen en je voortgang daarin. En zoals met alle adviezen is het met online adviezen ook zo dat het heel makkelijk is om ze te geven en wat moeilijker om ze ook zelf toe te passen. Maar ik ga toch een poging doen. Mijn adviezen waren toen:

1. Een duidelijk doel stellen. 
2. Zoveel mogelijk scientific-based informatie vergaren over de verschillende methodes die er zijn om dat doel te halen.
3. Eerlijk zijn over de variabelen die je ‘in de vergelijking’ gaat gebruiken. 
4. Trial and error.

Als ik dat lijstje bekijk is het, om heel eerlijk te zijn, denk ik niet heel ingewikkeld uit te vogelen waarom ik zwaarder ben/word: ik krijg meer calorien binnen dan ik verbruik. Aan mijn sporten ligt het volgens mij niet. Dat doe ik nog steeds 3-4 keer per week en met meer energie dan voorheen. Dus ligt het aan voeding, en wel aan twee dingen. Ten eerste kan ik nog eerlijker mijn eten kan tracken, dus ik eet in werkelijkheid meer dan ik denk dat ik eet en MFP aangeeft. Ten tweede let ik door de week wel heel goed op en eet ik sowieso minder dan ik verbruik. Maar het weekend - met al z'n gezelligheid - is toch wat lastiger. Ik probeer niet overboord te gaan, maar eet toch altijd meer dan mijn verbruik. En doordeweeks zit ik er niet heel veel onder, dus ik vermoed dat dat elkaar gewoon opheft (of ik eet netto zelfs iets meer dan ik verbruik). Zie no. 3 in het lijstje. De simpele oplossing is dus: minder eten of meer sporten. Dat laatste krijg ik denk ik niet voor elkaar met werk en andere 'verplichtingen'. En het probleem is dat ik het tweede momenteel even lastig vind, omdat ik het gevoel heb dat ik er al zo op let en mee bezig ben. Dus heb ik besloten even de teugels wat te laten vieren. Niet heel extreem en niet heel lang, maar toch... even niet zo streng. In de krachttraining is het heel normaal om afwisselend te 'bulken' (meer eten dan je verbruikt met het doel om spieren te kweken) en te 'cutten' (minder eten om vet te verliezen). Dat heeft te maken met no. 1, het is erg moeilijk om tegelijk vet te verliezen en spieren te winnen. 

Het klinkt misschien gek omdat ik dit stukje begon met dat ik slanker/lichter wil worden, maar ik ga tot het einde van het jaar iets meer eten. Niet heel veel meer, maar wel zoveel meer dat ik even de stress van dat eeuwige opletten niet meer voel. Kans bestaat dat ik nog iets meer aankom. Maar tegelijkertijd kan ik dan ook aan mijn training, kracht en spieren werken. Ik heb die reset even nodig om er weer fris tegenaan te kunnen. En voor mijn lijf is dat ook wel goed denk ik. En vanaf januari ga ik dan weer in een cut. Hopelijk heb ik dan weer de motivatie en energie om echt onder mijn verbruik te eten. En het voordeel van deze methode is dat de spieren die ik in deze periode heb getraind dan ook ingezet kunnen worden voor dat doel. Extra effectief dus. In theorie. Ben benieuwd hoe het bevalt.

Geen opmerkingen: