Zoeken in deze blog

dinsdag, november 26, 2013

Je doet maar wat



Toen ik gisteren aan het trainen was, vroeg een jongen of ik hem even wilde helpen. Hij deed incline dumbell presses met dumbells van 24 kg per stuk. Geen idee of degene die dit lezen hier een voorstelling bij kunnen maken, maar 24 kg incline drukken is nogal wat. Toegegeven, als je al wat langer sport, kan je dat prima hebben, maar deze jongen zag eruit alsof hij net was begonnen. Hij vroeg me of ik hem wilde helpen om de halter omhoog te krijgen vanaf zijn borst. Terwijl hij ze een voor een op zijn knieën zetten, achterover ging liggen en probeerde om halters naar de juiste positie te brengen, zag ik al dat dit helemaal niet goed zou gaan. Ik vroeg hem nog of de gewichten niet een beetje te zwaar te waren, dat was echter niet het geval: ‘ik ben ziek geweest, maar zou dit moeten kunnen hebben’. Ok, if you say so.

Nadat hij zijn beginpositie had ingenomen, de dumbells waren ter hoogte van zijn borst (inderdaad, de correctie uitgangspositie dus), vroeg hij of ik zijn polsen kon pakken om hem te helpen zijn armen te strekken. Naast het feit dat ik dit nog nooit eerder had gezien of meegemaakt, is het natuurlijk volslagen debiel. Ik moest helpen zodat hij überhaupt kon beginnen met de oefening.  Nadat ik hem had geholpen zijn armen te strekken, werd de rest van mijn vermoeden ook bevestigd. Deze jongen deed nog niet eens halve reps, maar eerder kwart reps. Nadat hij zijn set had afgemaakt, liep ik naar hem toe en vroeg ik hem waarom hij het op deze manier deed en of hij niet veel beter wat minder gewicht kan gebruiken om zo de hele range of motion van zijn spier te trainen. Dat leek hem een goed idee en met de helft van het gewicht lukte het hem om een setje van tien herhalingen te doen.

Nu had ik niet het idee dat deze jongen de oefening bewust verkeerd uitvoerde. Ik denk eerder dat hij gewoon maar wat doet. Hij is ooit begonnen, heeft een rondleiding door de sportschool gehad, beginnerschema gekregen en is daarna losgelaten.

Helaas is dit een probleem wat je echt heel veel vaker ziet tijdens het trainen. Zoveel jongens (er zijn nou eenmaal weinig vrouwen) die gewoon maar wat doen. Die trainen zonder enig benul te hebben van wat een goed trainingsschema inhoudt. Nu wil ik hier zeker niet de indruk wekken dat ik alwetend ben, verre van zelfs. Maar ik weet wel dat een schema waarin compound lifts ontbreken een waardeloos schema is. Een schema waarbij meerdere oefeningen isolatieoefeningen zitten, is in mijn ogen ook al snel verdacht. Als je als natuurlijke powerlifter/bodybuilder traint, heb je zeer weinig aan isolatieoefeningen. 1 oefening van ongeveer 5 setjes is voldoende. De rest van je stimulus zou je moeten halen uit het verrichten van compoundoefeningen. Dus het doen van deadlifts, squats, pull ups, dips etc. Daarmee stimuleer je meerdere spieren om hard te werken en dus te groeien. Het is geen toeval dat Starting Strength, Doggcrapp, 5/3/1 etc. geen/weinig biceps curls bevatten.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat – wanneer je sterker wil worden of meer spiermassa wil krijgen – het verstandig is om te luisteren naar mensen die dit allemaal al een keer eerder hebben gedaan. Investeer een paar tientjes in enkele goede boeken over krachttraining. Persoonlijk kan ik 5/3/1van Jim Wendler, The Max Muscle Plan van Brad Schoenfeld en Starting Strengthvan Mark Rippetoe allemaal van harte aanbevelen. Deze boeken beschrijven die beginselen van krachttraining. Geven je instructies over hoe je moet beginnen en progressie moet boeken. En bovendien, ze geven op maat gemaakte schema’s die van onschatbare waarde zijn, met name voor de beginnende trainee.

Ik kan je verzekeren dat wanneer je de tijd en moeite neemt om een (of alle) van deze boeken door te nemen, je meer leert over krachtsport dan je zult doen in jaren van vruchteloos trainen. Je zult begrijpen hoe en waarom wat de meeste mensen in de sportschool doen verre van optimaal is en waarom die jongens die je zo vaak rond ziet lopen in de gym al drie jaar stilstaan in hun ontwikkeling.

Oh ja, je leert uiteraard ook hoe je op een correcte manier een incline dumbell press uit moet voeren.

Geen opmerkingen: