Zoeken in deze blog

zaterdag, november 09, 2013

Taart!


Wat is er nou feestelijker dan een taart bakken. Komt misschien ook omdat het opeten van een taart een feest is.. of het is meestal feest als je taart eet.. een van die twee :).
Ik had er in ieder geval zin in de afgelopen twee weken. En bakte twee keer een taart. Hele verschillende taarten, met een ingrediĆ«nt gemeen: zelfgemaakte karamel. Hoewel taarten bakken niet het makkelijkste is, zijn ze allebei goed gelukt. De eerste was een NY salted caramel chocolate cheesecake, uit de delicious van september. Ik vind het niet helemaal aan mij om dat recept prijs te geven, maar als je echt benieuwd bent koop dan ‘Mijn favoriete desserts’ van Janneke Phillipi (sowieso een must-have), daar staat het in. Dit is overigens ook het echt perfecte kado voor kookliefhebbende zoetekauwen, heerlijke recepten (ik houd me aanbevolen). Deze taart aten we in tijdens een herfstweekend op het platteland met familie, vuurtjes, uitslapen en spelletjes. Een perfecte match. De taart was erg lekker en ik wil jullie de foto’s niet onthouden.


De tweede taart nam ik mee naar een heel gezellig etentje met vrienden, bij wijze van toetje. Ik wilde een walnotentaart maken en na het bestuderen van meerdere recepten koos ik voor een taart van de Appie. Het is een recept uit een Allerhande van 2002, bijna al een klassieker te noemen dus. En zo proeft hij ook. De combinatie van het zanddeeg met de walnoten en de karamel is echt hemels.

Ingrediƫnten (voor 12 stukjes)
175 gram bloem
150 gram witte basterdsuiker
zout
125 gram koude boter
125 gram suiker
1 bekertje slagroom (125 ml)
100 gram gepelde walnoten (ik gebruikte meer, dat leek me wel lekker)
1 ei
boter om in te vetten
bloem om te bestuiven

Bereiding
Ik volgde het recept van ah.nl, maar week op 2 punten af. Ten eerste roosterde ik de walnoten van tevoren. Ik weet niet zeker of dat echt verschil maakte, maar ik ben echt dol op de smaak van geroosterde walnoten en ik denk dat het de taart alleen maar lekkerder maakt. Ten tweede lukte het me niet lekkere karamel te maken op de manier waarop Albert het me aanraadde. Het mengsel kristaliseerde toen ik de lepel water toevoegde en de tweede keer verbrandde het.  Ik gaf het op. Toen deed ik het op Paulines manier.. dat lukte in een keer. Het enige is dat als je de room toevoegt het mengsel opeens een beetje stolt (de room is immers koeler dan de karamel). Maar als je het weer een beetje verwarmt smelt het weer. De karamel saus die ik toen kreeg leek me wat vloeibaar, maar bleek uiteindelijk perfect. Wat ook kan is dat je een blik gecondenseerde melk kookt in een pan water gedurende 4 uren (zorg dat er voldoende water in de pan zit). Op die manier krijg je ook karamel, waar je geen room meer aan toe hoeft te voegen om saus te krijgen. Achter dit trucje kwam ik helaas pas een week later, toen ik de salted caramel cheesecake maakte. Overigens had ik ook wat moeite met het uitrollen van het deeg van de walnotentaart (wie zei dat taarten bakken makkelijk was..). Het is zanddeeg en dat staat bekend om zijn kruimeligheid. Ook het toevoegen van een scheutje melk deed de truc niet, het deeg bleef breken. De onderste laag heb ik uiteindelijk gewoon in de taart vorm geduwd en de bovenste laag er zo goed en kwaad als het ging bovenop gelegd. Daar ga ik nog eens mee experimenteren.

Voedingswaarden (per stukje)
(ik weet niet of je dit zou willen weten, maar goed)
Kcal 338
Koolhydraten 23
Vet 20
Proteine 4

Geen opmerkingen: